PCOU Kennisdag 2018

Wanneer: 05/03/2018
Locatie: De Rijtuigenloods in Amersfoort
Kosten: Voor deelname aan deze bijeenkomst zijn geen kosten verbonden

‘Op naar innovatiever onderwijs’

Ruim 30 verschillende workshops en 2 debatten, voor elk wat wils. Van ‘Spelen met jonge kinderen’ tot ‘Beebot’, van ‘Hersenwerk’ tot ‘Loose Parts’. Een debat met hoofdinspecteur Arnold Jonk, voorzitter van de PO-Raad Rinda den Besten en Marc Mittelmeijer of een verdieping rondom het gedachtegoed van Annette Dölle.
Alle sessies stellen jouw ontwikkeling centraal of geven nieuwe inzichten, handvatten of tools om je werk nog beter te doen.

Programma:

08.30 uur Ontvangst
09.00 uur Opening en keynote
10.00 uur Koffie-/theepauze
10.30 uur Ronde 1 workshops / debat / lezing 
12.00 uur Netwerklunch
13.30 uur Ronde 2 workshops / debat / lezing
15.00 uur Korte pauze
15.15 uur Plenaire afsluiting met De Speld Live (cabaret)
16.00 uur Borrel
17.00 uur Einde bijeenkomst


Voor vragen en/of meer informatie kunt u een e-mail sturen naar: info@burobombarie.nl


N.B.: Maak eerst je keuze uit onderstaande workshops en vul daarna pas je inschrijfgegevens in!

Hier staat het overzicht van alle workshops/sessies.

Hier staat de poster met aankondiging

 

Ronde 1

01. Het Lagerhuis met Rinda den Besten en Arnold Jonk

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Rinda den Besten (voorzitter PO-Raad) en Arnold Jonk (hoofdinspecteur primair onderwijs) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Debat

In deze interactieve sessie gaan Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad en Arnold Jonk, hoofdinspecteur primair onderwijs onder leiding van Marc Mittelmeijer samen met de zaal in debat over een aantal actuele thema’s. Na een korte pitch van Rinda en Arnold nemen de deelnemers actief deel aan het debat. Aan het eind van iedere stelling wordt gestemd welke groep zich winnaar van het debat mag noemen.

Meer informatie
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 47 plaatsen beschikbaar

02. Wonderlijk brein

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Mark Mieras (wetenschapsjournalist) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Lezing

Deze lezing wordt ook in ronde 2 gegeven (nr. 19).

Hoe werkt leren, en wat is creativiteit? In zijn lezing onthult wetenschapsjournalist Mark Mieras dat het daarboven anders werkt dan we denken. Niet informatie maar nieuwsgierigheid, verwondering en verrassing vormen de basis voor weten en kunnen. Inzicht en vaardigheid begint met de durf om te vergissen, het niet te weten en je over te geven aan het leerproces. Hoe organiseer je het in je klas zo dat de leerling-hersenen optimaal kunnen leren?

Mark Mieras (1962) is wetenschapsjournalist maar vooral bekend als auteur van ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’. Deze veelgelezen boeken geven een dikwijls onthullend en tegelijk heel herkenbaar beeld van ons bewegelijke brein. Mieras, studeerde cum laude af in de theoretisch natuurkunde en is een veel gevraagd spreker. Waar Mieras spreekt vliegt de tijd. Al jaren is hij een warm pleitbezorger van op herenonderzoek geïnspireerd onderwijs.

Meer informatie
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 35 plaatsen beschikbaar

03. Drama, muziek en bewegen combineren

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Rob van Leeuwen Doelgroep: ICC'ers / Groepsleiding SO / Groepsleiding OB (reguliere scholen) Werkvorm: Workshop

Cultuureducatie op de Rafael (ZML-SO) als voorbeeld voor de aanpak van de lessen drama, dans en bewegen: theaterles.
Een theatrale mix van theorie en praktijk.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

04. Programmeren met de Beebot

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Miranda Weedekind Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Ook met jonge kinderen kun je al beginnen met programmeren.
De Beebot is daarbij een leuk en eenvoudig te gebruiken instrument.
Bij het programmeren van de Beebot moeten de leerlingen goed nadenken welke stappen de Beebot moet maken om te komen op de plek waar zij willen.

De Beebot kun je bij meerdere thema’s inzetten. Je kunt je eigen kaarten maken (woorden, plaatjes, nummers, of een combinatie), of ze downloaden van andere sites. De kaarten komen onder een plastic mat.

In deze workshop maak je kennis met de Beebot en gaan we zelf ook programmeren. We kijken op welke manieren je de Beebot in je klas in zou kunnen zetten.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

05. Werken met een doelenboekje

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Marcel Boland Doelgroep: Leerkrachten groep 4 t/m 8 Werkvorm: Workshop

Aan het eind van het schooljaar gaan kinderen meestal naar de volgende groep. Hetgeen niet wil zeggen dat ze alle leerstof voldoende beheersen. Middels het doelenboekje kan de leerkracht direct aansluiten bij datgene wat ieder individueel kind beheerst of waar nog extra aan gewerkt moet worden. Met kinderen kan elke keer besproken worden of ze iets beheersen, of dat ze nog extra willen oefenen. Zo komt een stukje van de regie over dat wat hij of zij leert bij het kind zelf te liggen. Uit ervaring blijkt dat zij dit heel goed kunnen en zo bewuster worden van wat kan ik wel, of wat kan ik (nog) niet.

Het boekje is een Excel bestand dat m.b.v. de CITO (DLE) gegevens werkboekjes genereert voor de vakgebieden: rekenen, spelling, woordenschat, begrijpend lezen en technisch lezen.
Het doelenboekje kan in de klas ingezet worden, in groepjes en individueel. Het kan ook als ‘huis’werk meegegeven worden. Bij elk boekje zit ook een antwoordenblad.

Hier vindt u een voorbeeld.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

06. Mediaskills in het VSO

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Dieneke van Dijken (Mira Media) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Stip VSO groeit langzaam toe naar mediawijs onderwijs. Onderwijs waarbij leerlingen hun mediawijsheid en digitaal burgerschap ontwikkelen. We delen het proces dat we doorlopen om tot mediawijs onderwijs te komen, van het ontwikkelen van een leerlijn & lesmodules, het trainen van leerkrachten tot het betrekken van ouders. We prikkelen u tot het nadenken over hoe u mediawijs onderwijs kunt vormgeven en waar u kunt beginnen.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

07. Fluitend naar je werk

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Susan Roozen Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Hoe zou het zijn als jij fluitend naar je werk gaat? En natuurlijk weer fluitend terug.
Nu en in de toekomst!

Je krijgt in deze workshop handvatten voor meer geluk en werkplezier.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

08. Leerlingen met ondersteuningsbehoefte zelfstandig en effectief aan het werk helpen

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Rosemarie Heus en Jantien Treurniet (de OnderwijsBegeleiders, voorheen AB-Dienst ZML) Doelgroep: Leerkrachten onder- en middenbouw Werkvorm: Workshop

Praktische handvatten met Teacch en Breinsleutels als onderliggende theorie. Met de focus op:
• Zelfstandigheid bevorderen
• Haalbare doelen en werken op niveau Leren voorspelbaar maken
• Probleemgedrag en stress verminderen
• Positief zelfbeeld creëren

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

09. Aanleren sociaal-emotionele vaardigheden

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Gerard van Midden Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

2 + 2 = 4. En ‘ik word’ schrijf je met een ‘d’. Met een beetje didactiek op zak, leg je dat probleemloos uit aan kinderen. Nuttig en belangrijk voor later. Maar er is méér natuurlijk. Want hoe ontwikkelt een kind zich sociaal-emotioneel? En welke vaardigheden moet het beheersen om later succesvol te kunnen deelnemen aan onze complexe wereld? Dan kom je er niet alleen met didactiek. Dan komt het aan op jouw vaardigheden als leerkracht. Wie ben jij als mens? Wat leef je voor? Hoe is jouw lichaamstaal? Daarover gaat deze workshop. Theorie? Heel kort. Praktijk: Heel veel!

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

10. Playground en werken met het greenscreen

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Harriet Zuidervaart (Marnix Onderwijscentrum) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Deze workshop wordt ook in ronde 2 gegeven (nr. 28).

Kom ontdekken welke digitale leermiddelen educatief ingezet kunnen worden. Wil je alvast kennisclips maken of je musical er beter uit laten zien? Ga dan aan de slag met het greenscreen. Kom ontdekkend leren.

Maak kennis met verschillende digitale leermiddelen die het onderwijs kunnen versterken en denk mee over de meerwaarde voor het onderwijs!

Meer informatie
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 8 plaatsen beschikbaar

11. HOTS (21e eeuwse didactiek: Higher Order Thinking Skills)

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Martine van Schaik (Marnix Onderwijscentrum) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Deze workshop wordt ook in ronde 2 gegeven (nr. 29).

Welke uitdagende vragen stel je aan leerlingen in de rekenles? Hoe stimuleer je juist het denken van ‘hogere orde’ op de niveaus van de taxonomie van Bloom (analyseren, evalueren en creëren)?

Denk kritisch na over de uitdaging die u en de methode bewerkstelligt in de rekenles. In de workshop oefent u met het formuleren van vragen en opdrachten gericht op HOTS.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

12. Passend meesterschap in de klas

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Anneke Aantjes (Marnix Onderwijscentrum) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Deze workshop wordt ook in ronde 2 gegeven (nr. 30).

Tijdens deze workshop ontdek je de kracht van het samen met leerlingen ontwerpen van onderwijs of van een pedagogische aanpak gericht op gedrag en leren van leerlingen.
We maken een opzet op basis waarvan je samen met leerlingen onderwijs kunt ontwerpen. Onderwijs waarbij alle kinderen hun talenten in kunnen zetten en uitgedaagd worden tot het inzetten van deze talenten ten gunste van alle kinderen in de groep.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

13. Meester over jezelf

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Karin Karis en Henk Herber (Meester over jezelf) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Deze workshop wordt ook in ronde 2 gegeven (nr. 32).

Ontspannen voor de klas. Met minder energie meer bereiken. Beter onderling contact en meer plezier in je werk, en daarbuiten… Hoe kun jij hier zelf meer sturing aan geven? Meester over jezelf laat leerkrachten en docenten ervaren hoe hun houding, intentie en reactie invloed heeft op henzelf en de directe omgeving (leerlingen, ouders en collega’s). Ze ontwikkelen meer inzicht in hun reacties op druk, weerstand en stress. Ook krijgen ze handvatten aangereikt om per situatie de voor hen beste keuze te kunnen maken.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

14. Expliciete Directe Instructie (EDI) en de rol van het MT

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Marita Eskes (Expertis Onderwijsadviseurs) Doelgroep: Bouwcoördinatoren, Intern begeleiders, Schoolleiders, Directeuren (leerkrachten zie workshop 15) Werkvorm: Interactieve lezing

Met de komst van Passend Onderwijs is het belangrijk dat alle leerlingen succeservaringen opdoen binnen de reguliere basisschool. Dat vraagt om Expliciete Directe Instructie, of kortweg EDI.

EDI brengt al uw leerlingen stapsgewijs naar beheersing van de leerdoelen en laat hen zo succes ervaren: ‘Ik kan het!’ De leerkracht geeft instructie en controleert door het stellen van vragen voortdurend of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, leerlingen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven.

In deze workshop maakt u kennis met EDI en wordt de vertaalslag concreet gemaakt naar de rol van de IB’er en directeur in relatie tot EDI.

Meer informatie
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 21 plaatsen beschikbaar

15. Expliciete Directe Instructie (EDI) in een vogelvlucht

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Jennika de Graaf (Expertis Onderwijsadviseurs) Doelgroep: Leerkrachten Werkvorm: Workshop

Op bijna alle scholen wordt gewerkt met het Directe Instructiemodel, vaak ook aangeduid als het DI-model, het ADI-model of het IGDI-model. Met de komst van Passend Onderwijs is het belangrijk dat alle leerlingen succeservaringen opdoen binnen de reguliere basisschool. Dat vraagt om een volgende stap in directe instructie, namelijk Expliciete Directe Instructie, of kortweg EDI.

EDI brengt al uw leerlingen stapsgewijs naar beheersing van de leerdoelen en laat hen zo succes ervaren: ‘Ik kan het!’ De leerkracht geeft instructie en controleert door het stellen van veel vragen voortdurend of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, leerlingen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Alle leerlingen worden actief betrokken en dit ziet u terug in de motivatie en leeropbrengsten van uw leerlingen.

In deze workshop maakt u kennis met het EDI model en het EDI gedachtengoed. We lopen alle fasen van het EDI model door, zodat u een goed beeld heeft van wat EDI inhoudt en betekent voor de leerkracht en de leerling.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

16. De 7 uitdagingen in de begeleiding van cognitief talent

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : David Leinwand Recte Rein (Novilo) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Presentatie met aansluitende gedachtenwisseling

Deze presentatie wordt ook in ronde 2 gegeven (nr. 35).

De 7 uitdagingen waar leerkrachten tegenaan lopen in het begeleiden van cognitief talent en de praktische handvatten hiervoor:
● Hoe signaleer je cognitief talent?
● Hoe kun je deze problemen voorkomen? Daarna kijken we naar hoe je ze oplost als ze al opgetreden zijn.
● Hoe kun je technieken zo toepassen zodat de hele groep er mee vooruit geholpen kan worden.
● Leren principes en technieken om leerlingen meer controle en eigenaarschap over hun eigen leerproces te geven.
● Hoe je de specifieke identiteit van de school hierop aan kunt laten sluiten.
● Hoe je deze tools die je in deze training leert, in kunt zetten in andere trajecten zoals handelings- en opbrengstgericht werken.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

17. Cultuur verbinden met andere vakken

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : PCOU steunpunt cultuur Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Creatieve vaardigheden zoals verbeeldingskracht, samenwerken, reflecteren en het vermogen te creëren zijn essentieel voor de toekomst van onze leerlingen. Cultuureducatie is daarvoor een fantastische motor; voorstellingen bezoeken, reflecteren op kunstwerken, en je talenten ontdekken en verfijnen in een breed scala aan disciplines zijn activiteiten waarin creatieve vaardigheden ruimte krijgen.

Cultuur IS de wereld om ons heen. Alles in de omgeving van de leerling kan een aanleiding zijn om persoonlijke betekenis te geven aan de onderwerpen uit het curriculum. Het gaat er om betekenisvolle verbindingen te maken, en de mogelijkheden te zien.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

18. Help! Een boze ouder aan de lijn!

05/03/2018 10:30 tot 12:00 uur Ronde : 1 Spreker : Jannelies Dolmans (Ouderbetrokkenheid en Coaching) Doelgroep: Beginnende leerkrachten, stagiaires, niet-lesgevend personeel Werkvorm: Workshop

Heb je dat ook wel eens? Een boze ouder aan de telefoon? En dat je dan niet goed weet hoe je moet reageren en achteraf denkt…dat had ik beter anders kunnen doen?

Op basis van praktijkvoorbeelden werken we toe naar verschillende manieren, waarop we goed en vreedzaam kunnen reageren. De volgende keer als je een boze ouder aan de telefoon hebt, weet je hoe je het beste kunt reageren.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar
Ronde 2 (netwerklunch)

A: ICT

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 22 plaatsen beschikbaar

B: Ondersteunend en administratief

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 16 plaatsen beschikbaar

C: Groep 1&2

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 17 plaatsen beschikbaar

D: Groep 3 netwerk

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 7 plaatsen beschikbaar

E: Groep 4

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 17 plaatsen beschikbaar

F: Groep 5

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 20 plaatsen beschikbaar

G: Groep 6

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 22 plaatsen beschikbaar

H: Groep 7

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 26 plaatsen beschikbaar

I: Groep 8

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 23 plaatsen beschikbaar

J: Muziek

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 18 plaatsen beschikbaar

K: ZML (B stroom, Afdeling Paars)

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 30 plaatsen beschikbaar

L: ZML (Speciale leerstromen, OZA)

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 18 plaatsen beschikbaar

M: ZML (A stroom, Afdeling Oranje)

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 22 plaatsen beschikbaar

N: Beweging

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 27 plaatsen beschikbaar

O: Rekenen

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 18 plaatsen beschikbaar

P: Lezen

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 36 plaatsen beschikbaar

Q: Hoogbegaafd

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 12 plaatsen beschikbaar

R: Lerend Netwerk Intern Cultuur Coördinatoren

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 30 plaatsen beschikbaar

S: ZML Lezen

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 38 plaatsen beschikbaar

T: ZML rekenen

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 32 plaatsen beschikbaar

U: Leesbevordering

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 21 plaatsen beschikbaar

V: Startende leerkrachten

05/03/2018 12:00 tot 13:30 uur Ronde : 2 (netwerklunch) Werkvorm: Netwerklunch
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 8 plaatsen beschikbaar
Ronde 3

19. Wonderlijk brein

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Mark Mieras (wetenschapsjournalist) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Lezing

Deze lezing wordt ook in ronde 1 gegeven (nr. 02).

Hoe werkt leren, en wat is creativiteit? In zijn lezing onthult wetenschapsjournalist Mark Mieras dat het daarboven anders werkt dan we denken. Niet informatie maar nieuwsgierigheid, verwondering en verrassing vormen de basis voor weten en kunnen. Inzicht en vaardigheid begint met de durf om te vergissen, het niet te weten en je over te geven aan het leerproces. Hoe organiseer je het in je klas zo dat de leerling-hersenen optimaal kunnen leren?

Mark Mieras (1962) is wetenschapsjournalist maar vooral bekend als auteur van ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’. Deze veelgelezen boeken geven een dikwijls onthullend en tegelijk heel herkenbaar beeld van ons bewegelijke brein. Mieras, studeerde cum laude af in de theoretisch natuurkunde en is een veel gevraagd spreker. Waar Mieras spreekt vliegt de tijd. Al jaren is hij een warm pleitbezorger van op herenonderzoek geïnspireerd onderwijs.

Meer informatie
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 86 plaatsen beschikbaar

20. Nooit af in het onderwijs

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Richard Engelfriet (dagvoorzitter) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Debat

In deze interactieve sessie gaan de deelnemers onder leiding van Richard Engelfriet met elkaar in debat over de stellingen van Annette Dölle.
Na een introductie van de stellingen, worden de deelnemers uitgedaagd te discussiëren. Aan het eind van iedere stelling wordt gestemd welke groep zich winnaar van het debat mag noemen.

Meer informatie
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 94 plaatsen beschikbaar

21. Spelen is meer dan alleen maar leuk!

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Chantel Hommel Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Interactieve presentatie

Spelen, het lijkt zo vanzelfsprekend, maar dat is het niet altijd.
Als je eenmaal weet hoe je naar het spelgedrag van je leerlingen kunt kijken, brengt dat nieuwe inzichten met zich mee. Het observeren van de spelende leerlingen krijgt hierdoor veel meer inhoud, waaruit je waardevolle informatie kunt halen.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

22. NmG, Gebaren in de klas

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Nita Ruiters Doelgroep: Leerkrachten groep 1 t/m 4 Werkvorm: Workshop

Wat zouden we doen zonder taal? We zouden zonder taal nog steeds slim, maar wel erg gefrustreerd zijn. Taal maakt het ons mogelijk om ervaringen uit te wisselen, van elkaar te leren, met elkaar te overleggen en ons denkvermogen te vergroten door onze gedachten te verbinden met die van anderen.
Met andere woorden:
Taal is fundamenteel belangrijk voor de mens; taal in welke vorm dan ook.
Als het niet met gesproken woorden lukt, dan met gebaren. Je hebt dan in ieder geval de mogelijkheid je te uiten, ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren. Het doel van NmG is om beter te kunnen communiceren met kinderen en dit kan een positieve invloed hebben op de taalontwikkeling van een kind.
In deze workshop zal een korte theoretische uitleg zijn over NmG en oefening met de aangeboden gebaren.
Ook zal duidelijk worden dat NmG een soort attitude kan zijn, de hele dag door in de klas, in de gymzaal, op het plein.
Het thema is:
“Een reis met NmG door de schooldag van een leerling”

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

23. Auti en Co; het bordspel

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Marja van Kuijk en Maike Lamers Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

In deze workshop gaan we actief aan de slag met het spel Auti en Co waarin de verschillende aspecten van ASS worden belicht.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

24. Het creatief proces centraal! Hoe doe ik dat?

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Sjaan van Riel (creatief agoog en coach) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Veel leerkrachten willen procesgericht werken i.p.v. productgericht. Maar hoe pak je dat aan?
In deze workshop leer je via de cirkel van het creatief proces een opzet te maken voor een project vanuit jouw eigen lesdoelen.
Door procesmatig te werken geef je creativiteit, de 21e eeuwse vaardigheden en diverse talenten de ruimte in je klaslokaal.
Zo laat je kinderen leren door beleven en zelf ontdekken. Je creëert een rijke leeromgeving.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

25. Loose Parts

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Marije Vernooij en Hester Teule Doelgroep: Leerkrachten en onderwijsassistenten onderbouw (en andere geïnteresseerden) Werkvorm: Workshop

Loose parts hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht op jonge kinderen. Wanneer je kinderen materialen aanbiedt die ze op talloze manieren kunnen inzetten, ontstaan er ook talloze manier van spel. Een rijk spel dat heel goed aansluit op het individuele kind en spel dat vraagt om vaardigheden die kinderen later zo hard nodig hebben. Deelnemers worden geprikkeld door deze workshop en leren hoe ze Loose Parts doelgericht kunnen inzetten in hun dagelijkse praktijk.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

26. Verwondering van kinderen in ere houden!

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Hanneke Jansen en Carolyn Nagtzaam (Het Kan!) Doelgroep: Iedereen die met kleuters werkt of wil werken Werkvorm: Workshop

Stel dat kinderen geen vragen meer zouden stellen… Hoe stil, hoe levenloos, hoe fantasieloos zou onze wereld dan worden? Kinderen zijn van nature vaak nieuwsgierig en kijken verwonderd naar alles om zich heen. Wanneer wij steeds zouden bepalen wat kinderen zouden moeten leren, kan het zomaar gebeuren dat die kinderen zich niet meer geroepen voelen te vertellen wat hen bezighoudt en wat ze zouden willen leren. We zouden daarmee kinderen afleren zich te verwonderen!

Wij willen graag de verwondering van kinderen in ere houden! Het is de motor van het leven zelf. Het is de manier waarop zij de wereld benaderen, de manier waarop ze er hun plek in bepalen, de manier waarop iedere nieuwe generatie de wereld weer een beetje bijstelt.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

27. Luister!oren

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Louise Doornenbal (STIP VSO) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Luister!Oren is een innovatieve digibord-app voor alle klassen van het reguliere basisonderwijs. De app bevat diverse (60) geluidsfragmenten met per fragment open vragen, achtergrond informatie en enkele lessuggesties en lesmaterialen.

Luister!Oren is een instrument dat actief en creatief luisteren stimuleert. Maar daarnaast ook de woordenschat, verbeelden, creatief denken en verwerken vergroot!. Het gebruik van het creatief vermogen wordt op deze manier ook actief ingezet.
Leerlingen luisteren 1 minuut geconcentreerd naar een geluidsfragment. Aan de hand van vragen praten, schrijven ze erover; of ze tekenen, verbeelden, of gaan op zoek via de PC naar de herkomst van een geluid. De digibord-app sluit ook goed aan bij de b.v WO vakken.

Tijdens de workshop krijg je inzicht in de digibord-app, neem ik jullie mee met een van de geluiden, en laat ik jullie op een creatieve manier het geluid verwerken. Binnen Stip vso zijn we samen met de auteur een innovatie traject gestart, waarbij we lessen ontwikkelen die straks zowel bruikbaar zijn binnen het reguliere, maar ook lessen ontwikkelen die aansluiten bij b.v. de Taalschool, ISK, VVE, SBO, SO en VSO speciaal onderwijs. Luister!oren is dus juist voor iedereen met leerlingen tussen de 4-12 jaar!

Meer informatie
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 8 plaatsen beschikbaar

28. Playground en werken met het greenscreen

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Jolijn Slingerland (Marnix Onderwijscentrum) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Deze workshop wordt ook in ronde 1 gegeven (nr. 10).

Kom ontdekken welke digitale leermiddelen educatief ingezet kunnen worden. Wil je alvast kennisclips maken of je musical er beter uit laten zien? Ga dan aan de slag met het greenscreen. Kom ontdekkend leren.

Maak kennis met verschillende digitale leermiddelen die het onderwijs kunnen versterken en denk mee over de meerwaarde voor het onderwijs!

Meer informatie
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 2 plaatsen beschikbaar

29. HOTS (21e eeuwse didactiek: Higher Order Thinking Skills)

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Martine van Schaik (Marnix Onderwijscentrum) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Deze workshop wordt ook in ronde 1 gegeven (nr. 11).

Welke uitdagende vragen stel je aan leerlingen in de rekenles? Hoe stimuleer je juist het denken van ‘hogere orde’ op de niveaus van de taxonomie van Bloom (analyseren, evalueren en creëren)?

Denk kritisch na over de uitdaging die u en de methode bewerkstelligt in de rekenles. In de workshop oefent u met het formuleren van vragen en opdrachten gericht op HOTS.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

30. Passend meesterschap in de klas

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Anneke Aantjes (Marnix Onderwijscentrum) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Deze workshop wordt ook in ronde 1 gegeven (nr. 12).

Tijdens deze workshop ontdek je de kracht van het samen met leerlingen ontwerpen van onderwijs of van een pedagogische aanpak gericht op gedrag en leren van leerlingen.
We maken een opzet op basis waarvan je samen met leerlingen onderwijs kunt ontwerpen. Onderwijs waarbij alle kinderen hun talenten in kunnen zetten en uitgedaagd worden tot het inzetten van deze talenten ten gunste van alle kinderen in de groep.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

31. Eigenwijs mediawijs!

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Marielle van Rijn (Mediaprofiel) Doelgroep: Leerkrachten Werkvorm: Workshop

WETEN
Wie ben jij online? Je ontdek jouw Mediaprofiel. Het geeft je richting op welke manier jij je mediavaardigheden wil ontwikkelen.

WILLEN
Wat wil je leren? Wat heb je nodig in je werk als leerkracht? Een kijkje nemen in de keuken van Leerlijn-ICT: een combinatie van online en persoonlijke begeleiding.

DOEN:
Ga samen (onder begeleiding) of alleen aan de slag in de leeromgeving. Proeven aan de mogelijkheden van Leerlijn-ICT. Je kunt ook kiezen om zelfstandig met de ICT-klooikist aan de het werk te gaan.

Voor deze workshop moet je je eigen laptop meenemen!

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

32. Meester over jezelf

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Karin Karis en Henk Herber (Meester over jezelf) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Deze workshop wordt ook in ronde 1 gegeven (nr. 13).

Ontspannen voor de klas. Met minder energie meer bereiken. Beter onderling contact en meer plezier in je werk, en daarbuiten… Hoe kun jij hier zelf meer sturing aan geven? Meester over jezelf laat leerkrachten en docenten ervaren hoe hun houding, intentie en reactie invloed heeft op henzelf en de directe omgeving (leerlingen, ouders en collega’s). Ze ontwikkelen meer inzicht in hun reacties op druk, weerstand en stress. Ook krijgen ze handvatten aangereikt om per situatie de voor hen beste keuze te kunnen maken.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

33. Close Reading

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Marieke van Logchem (Expertis Onderwijsadviseurs) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Maar we weten ook dat ze het moeilijk vinden. En niet alleen leerlingen, ook leerkrachten vinden het lastig om een effectieve en toch boeiende les te geven.

Er zijn nieuwe inzichten die laten zien dat het begrijpend luisteren en lezen anders aangepakt kan worden door de inhoud van de tekst centraal te stellen en gebruik te maken van voor kinderen interessante, en toch ook complexe prentenboeken en teksten. De Close Reading aanpak geeft de leerkracht mogelijkheden om samen met leerlingen een boek of tekst echt te doorgronden.

Het gaat bij Close Reading om:
• werken met een prentenboek of tekst die leerlingen uitdaagt tot nadenken;
• het herhaald lezen van een prentenboek of tekst, verdeeld over verschillende lessen;
• het stellen van tekstgerichte vragen die leerlingen stimuleren om dieper in een tekst of prentenboek te duiken;
• activerende werkvormen en bewijzen zoeken in de tekst;
• leerlingen veel met elkaar laten praten, discussiëren en schrijven over de tekst.

Begrijpend lezen wordt weer leuk voor u en voor uw leerlingen door de variatie in teksten en werkvormen. In de workshop maakt u kennis met de opzet van een Close reading-les. U ervaart zelf hoe het is om steeds dieper begrip te krijgen van het verhaal en u krijgt praktische voorbeelden die u in uw eigen groep kunt toepassen.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

34. De 7 uitdagingen in de begeleiding van cognitief talent

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : David Leinwand Recte Rein (Novilo) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Presentatie met aansluitende gedachtenwisseling

Deze presentatie wordt ook in ronde 1 gegeven (nr. 16).

De 7 uitdagingen waar leerkrachten tegenaan lopen in het begeleiden van cognitief talent en de praktische handvatten hiervoor:
● Hoe signaleer je cognitief talent?
● Hoe kun je deze problemen voorkomen? Daarna kijken we naar hoe je ze oplost als ze al opgetreden zijn.
● Hoe kun je technieken zo toepassen zodat de hele groep er mee vooruit geholpen kan worden.
● Leren principes en technieken om leerlingen meer controle en eigenaarschap over hun eigen leerproces te geven.
● Hoe je de specifieke identiteit van de school hierop aan kunt laten sluiten.
● Hoe je deze tools die je in deze training leert, in kunt zetten in andere trajecten zoals handelings- en opbrengstgericht werken.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

35. De toekomst begint bij het jonge kind

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Bertien Landzaat (SWV Utrecht) Doelgroep: Leerkrachten en IB'ers groep 1 en 2 Werkvorm: Workshop

De toekomst begint bij het jonge kind. En dus is het werk van de kleuterleerkracht heel belangrijk!

Hoe zorgen we dat kleuters een goede start in groep 1 kunnen maken?
Hoe signaleer je?
En wat doe je met kleuters met specifieke onderwijsbehoeften?

Op deze vragen gaan we samen in. We leren van en met elkaar.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

36. Verkleinen van de kloof tussen PO en VO

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Johan Beijen Doelgroep: Leerkrachten bovenbouw, IB, directie Werkvorm: Workshop

In deze workshop brainstormen we (PO en VO) over de wijze waarop we de kloof kunnen verkleinen en de samenwerking kunnen vergroten. Aan brugklasleerlingen, PO-directeuren en VO-docenten is gevraagd wat ze als ‘kloof’ ervaren. Na een presentatie van de uitkomsten nemen we de tijd om te brainstormen en concrete ideeën te ontwikkelen.

Meer informatie
bijwonen Deze workshop overlapt met een reeds geselecteerde workshop! nog 4 plaatsen beschikbaar

37. Versterken van eigenaarschap bij kinderen

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Martijn Hensgens Doelgroep: Leerkrachten midden- en bovenbouw Werkvorm: Workshop

Alle kinderen die er echt zelf voor gaan, werken vanuit eigenaarschap.
Kinderen die weten wat ze leren, met een echte kans op succes. Dat is een belangrijke basis voor meer eigenaarschap.

In deze workshop gaat het over:
• Voorwaarden voor actief en betrokken leren
• Doel- en planningsgesprekken met kinderen
• Werken met een datamuur
• Aandacht voor executieve functies

Daarbij kijken we naar achtergronden en naar praktische voorbeelden uit de eigen praktijk.

Na de workshop kun je de volgende dag aan de slag met je groep rondom eigenaarschap.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar

38. Augmented en Virtual Reality gebruiken in de klas toekomstmuziek?

05/03/2018 13:30 tot 15:00 uur Ronde : 3 Spreker : Mitchell de Mol (Edumara) Doelgroep: Alle congresbezoekers Werkvorm: Workshop

Ga op reis met Mitchell de Mol van Edumara en kom erachter welke tools je nu al kunt inzetten in de klas op het gebied van AR en VR.

Je leert te snappen wat het verschil tussen augmented reality en virtual reality is.
Doel: Beeldend leren denken. Lessen om beschikbare tools heen kunnen bouwen. AR/VR kunnen inzetten in de klas.

Meer informatie
nog 0 plaatsen beschikbaar